به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، چهارمین نمایشگاه بینالمللی خودرو تهران پس از تأخیر طولانیمدت به سبب شیوع کرونا و مشکلات متعدد، بالاخره از تاریخ ۲۷ الی ۳۰ اردیبهشتماه سال ۱۴۰۱ در شهر آفتاب برگزار شده است.
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک بنیز ه عنوان یکی از جدیدترین محصولات شرکت ایرانخودرو پا به نمایشگاه گذاشته است که به سبب برخورداری از پیشرانه EF۷ و آپشن ها و امکانات مختلف، برتری قابلملاحظهای نسبت به نسلهای قبلی دارد. این ماشین در حال حاضر نسخه ارتقایافته و آخرین فیس لیفت از دنای قدیمی (۱۳۹۳) به حساب میآید که خوشبختانه مورد استقبال ایرانیان قرار گرفته است. مشخصات این خودروی ملی را در ادامه مورد بررسی قرار میدهیم.
طراحی
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک یک سدان جمع و جور با شاسی یکپارچه است که طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب به ۴.۵۶، ۱.۷۲ و ۱.۴۶ متر میرسد. فاصله بین دو محور حدود ۲.۶۷ متر بوده و وزن ماشین ۱۲۶۲ کیلوگرم است.
این ماشین به لطف جلوپنجره ششضلعی و اسپرت با حاشیه کرومی، خطوط جسورانه بدنه چراغهای کشیده و درشت، ظاهری تهاجمی به خود گرفته است. نمای جانبی با بزرگتر شدن رینگها (۱۵ اینچی) نسبت به نسخه قبلی، بهبود یافته و فضای خالی قابل مشهود بین چرخ و گلگیر کمتر شده است.
نمای عقب اگرچه چندان هماهنگ معنادار نیست، ولی ایرانخودرو توانسته با آنتن کوسهای روی سقف و گرافیک زیبای چراغها، مخصوصا در هنگام شب، جلوه تماشایی به دنای جدید ببخشد. دنا پلاس توربو اتوماتیک علیرغم فاصله زیاد تا سطح ایدئال، طراحی قابلقبولی داشته و زیبایی آن بدون شک بیشتر از خانواده آرام و بیروح سمند توصیف میشود.
طراحی کابین
دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک بر اساس پلتفرم سمند یا همان پژو ۴۰۵ ساخته شده و کابین و صندوق عقب آن شباهت زیادی به ماشینهای قدیمی دارد. با این حال، داشبورد دنای جدید حجیمتر بوده و ضخامت سقف به سبب کاربرد سانروف بیشتر است. این امر باعث شده داخل کابین کمی کوچکتر شود. البته بازهم چهار سرنشین قدمتوسط به راحتی میتوانند از سواری خود لذت ببرند.
از امکانات داخل کابین میتوان به نمایشگر لمسی در وسط داشبورد، فرمان برقی مجهز به دکمههای کنترلی، سیستم تهویه مطبوع مجزا برای سرنشینان جلو و عقب، نمایشگر دمای محیط، تودوزیهای مخمل، قطعات دکوراتیو طرح چوب و غیره اشاره کرد.
کیفیت پلاستیک به کار رفته در بخشهای مختلف ماشین معمولی و قابلقبول است، ولی ابتکار خاصی در طراحی و دیزاین داخلی دیده نمیشود. فرمان چرمی با دوخت قرمز، سردنده جدید و زیرپایی موکتی با طرح توربو و نوار قرمز جزو عناصر طراحی فضای کابین هستند.
موتور
پیشرانه ۱.۶ لیتری ۴ سیلندره توربوشارژ EF۷، قوای محرکه دنا پلاس توربو اتوماتیک را تأمین میکند. این موتور قدرت ۱۵۰ اسب بخار را از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخهای جلو وارد کرده و گشتاور آن حداکثر به ۲۱۵ نیوتن متر میرسد.
حداکثر سرعت ماشین حدود ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت بوده شتاب صفر تا ۱۰۰ در عرض ۱۱ ثانیه رخ میدهد. نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربوشارژ در جادههای ترکیبی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۷.۹ لیتر بنزین میسوزاند.
امکانات
دنا پلاس توربو اتوماتیک به سیستم ترمز ضد قفل ABS، EBD و ترمز دیسکی (تمام چرخها) مجهز بوده و در صورت بروز تصادف، از ۴ کیسه هوا برای محافظت از سرنشین جلو و راننده استفاده میکند.
از دیگر امکانات و تجهیزات ایمنی نسخه اتوماتیک دنا توربوشارژ میتوان به کروز کنترل، چراغهای مه شکن عقب و جلو، چراغ نقشهخوان، چراغ خطر سوم، قابلیت تنظیم زاویه نور چراغهای جلو، آینههای جانبی برقی، شیشههای سولار و ضد اشعه مضر UV، دوربین دید عقب، ایموبالایزر، قفل مرکزی با کنترل از راه دور، سانروف، سیستم قطع سوخت خودکار، صندلیهای جلو برقی، رهیاب ماهوارهای، سیستم هشداردهنده مرکزی ورود غیرمجاز و غیره اشاره کرد.
طبق جدیدترین گزارش های ماهیانه از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، دنا پلاس توربوشارژ اتوماتیک از سطح کیفی ۵ ستاره برخوردار است.
قیمت
دنا پلاس توربو اتوماتیک در حال حاضر قیمتی در حدود ۴۸۰ میلیون تومان دارد و یکی از سدان های پرطرفدار در بازار ایران است. در این رنج قیمت، پژو ۲۰۷ صندوقدار، برلیانس H۳۳۰ دندهای، تندر ۹۰ و پژو پارس LX رقبای اصلی دنای جدید به حساب میآیند.
صرفنظر از کلاس بدنه، رنو ساندرو با مصرف سوخت کمتر و ام وی ام X۲۲ با جذابیت ظاهری بیشتر، تا حدودی میتوانند رقیب دنا پلاس توربو اتوماتیک در نظر گرفته شوند.
نظر شما